Publisert: 05. februar 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Cay R V Thorgjørnsen

Blå avdeling(4-5)

Oppstarten av eventyrtemaet vårt har også vært veldig bra! Barna har fått høre flere ulike folkeeventyr; «Sjuende far i huset», «Askeladden og de gode hjelperne», «Hvorfor bjørnen er stubbrumpet», «Pannekaka», «Gryta som ikke ville stoppe og koke» og «Askeladden som kappåt med trollet». Vi har lest dem, vi har hørt dem på lydbok og vi har sett noen av dem på film i tillegg. Folkeeventyrene er jo gjerne skrevet på et litt gammeldags språk, og det er mange vanskelige ord. Vi har holdt oss mest mulig til originalene, og stopper heller opp underveis for å forklare de vanskelige ordene og undre oss over dette sammen. Dette er med på å utvide barnas ordforråd, og de får erfaring med at det kan finnes flere ord for samme ting. I noen av eventyrene finnes det troll, og dette er noe flere av barna har vært opptatt av. Troll blir derfor Blå sitt tema for fastelavnsfesten vi skal ha fredag 9.februar. Barna har fått tegne og male sine egne trollmasker, limt på hår på dem og vi har tvinnet trollhaler med sløyfe på.

Minner om søknadsfrist for opptaket til nytt barnehageår er 1. mars.