Publisert: 11. april 2024 | Sist endret: 12. april 2024 | Forfatter: Unni Myrstad

Språkløyper

Vi har gjennom året arbeidet aktivt med Språkløyper. Slik har de ansatte fått hevet sin kompetanse rundt hvordan vi kan lese en bok på ulike måter.  Vi har flere bøker stående fremme, og bytter ut disse med jevne mellomrom. Som det står i Rammeplanen for barnehagen skal alle barn bli inkludert i språkstimulerende aktiviteter. Gjennom bøkene vi leser får barna noe felles å snakke om, og dette kan også være et grunnlag for utvikling av leken. I Rammeplanen står det også at barna skal få oppleve spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale. Vi leser for barna hver dag, og tar gjerne med oss bøker ut hvis været tillater det.  

Fokus på økt leseglede. 

Visste du at Hellemyr skole har et bibliotek som er åpent for alle på Tirsdag og Torsdag kl 13-19.00? 
Vi i Hellemyr barnehage har stort fokus på å øke barns leseglede igjennom vårt felles fokus på språkløyper. Dette knytter vi opp mot rammeplanen for barnehager og alle de 7 fagområdene. 
Kommunikasjon, språk og tekst. 
I barnehagen skal barna få mulighet til å erfare ulike formidlingsmåter av tekster og fortellinger, som kilde til estetiske opplevelser, kunnskap, refleksjon og møter med språk og kultur. 
Kropp, bevegelse og helse. 
Gjennom arbeid med fagområdet skal barna få mulighet til å sanse, oppleve, leke, lære og skape med kroppen som utgangspunkt. Vi velger oss ut noen bøker vi går i dybden på og så leker vi ut innholdet i boken igjennom bevegelse. 
Kunst, kultur og kreativitet. 
Barnehagen skal la barna møte ulike kunstneriske og kulturelle uttrykk som gjenspeiler et mangfoldig samfunn og ulike tidsepoker.  Vi har en fast dag i uken hvor vi har fokus på formingsaktiviteter. 
Natur, miljø og teknologi. 
Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Fantasien setter ingen grenser for barna. Vi drar på tur til skogen og leker at vi er i jungelen, og passer oss for ‘’krokodillene’’ som vi måtte møte på. 
Antall, rom og form. 
Personalet skal bruke bøker, spill, musikk, digitale verktøy, naturmaterialer, leker og utstyr for å inspirere barna til matematisk tekning. 
Etikk, religion og filosofi. 
Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Vi gleder oss også over at vi har engasjerte foreldre i Hellemyr barnehage som gjerne deler av sine kulturer og tar del i markering av ulike høytider i barnehagen. 
Nærmiljø og samfunn. 
Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Vi har samarbeid med de andre barnehagene på Hellemyr, med hellemyr skole og nå har vi også som mål å besøke biblioteket og låne bøker jevnlig sammen med barna. 

Ikke vent til barna har et språk før du begynner å lese for dem. Les for barna slik at de får et godt språk! Her kan vi gjøre en forskjell sammen 😊 Link til gratis brosjyre om viktigheten av å lese for barna fra de er små https: HELSESTASJON_brosjyre_bokmaal.pdf (uis.no)